Afvallen – de 6  fouten die ik nooit meer maak

Fout 1: lijnen

Te streng en te veel willen afvallen in een korte tijd. Na elke strenge fase kwam er weer een fase waarin ik helemaal los ging. Waar ik me volpropte bij een barbecue, veel snaaibuien had. Met het nodige schuldgevoel. Ik weet nu dat dit de vicieuze cirkel van streng lijnen heet. En dat dit lijnen noooooooit zal lijden tot een goede relatie met eten. En al helemaal niet tot een stabiel gewicht. Lijnen, dat doe ik dus nooit meer.

Fout 2: de weegschaal laten bepalen hoe ik mij voel

Lekker op maandagochtend gaan wegen na het weekend. En dan balen dat er weer 1,5 kilo bij zit. Een wekelijks ritueel, zo niet meerdere dagen per week. Zo niet dagelijks.
Door het schuldgevoel, het balen, werd mijn relatie met mezelf en met eten alleen maar verder verstoord. Als ik afviel was ik trots op mezelf, als ik aankwam was ik niets waard. Ik liet dus de getallen op de weegschaal bepalen hoe ik mij voelde. Ik weet nu dat dit niet helpt om gezonder te gaan eten. Het werkt alleen maar jojo-en in de hand. Dat doe ik dus niet meer.

Fout 3: sporten vanuit een negatieve gedachte

‘Ik moet de sportschool weer in, want dit ziet er niet uit.’ En ik greep dan mijn armen of benen vast. Of flink sporten met een schuldgevoel, omdat ik die avond daarvoor een reep chocola had opgegeten. ‘Die calorieën MOETEN er weer af.’

Vooral als de eerste zon weer doorbrak in maart, zocht ik in paniek de sportschool weer op. Kortom: ik sportte vanuit een negatieve dwingende gedachte. Dat werkt dus niet. Want die negativiteit en die dwingende gedachten – die ben je op een gegeven moment weer zat. Dan gooi je de handdoek in de ring. En vervolgens sponsor je de sportschool de rest van het jaar.

Ik sport alleen nog omdat ik er energie van krijg en omdat ik het leuk vind. Het maakt mij niet meer uit of ik wel of niet voldoe aan een schoonheidsideaal. Ik wil niet meer mee gaan in die gekte. Dat heb allemaal gedaan en daar werd ik niet gelukkiger van. Dan ben ik maar geen ‘fit mom’ met abs en strakke glutes. Ik ben allang blij dat ik gezond ben.

Ik sport omdat ik goed voor mezelf wil zorgen. Dat voelt veel beter.

Fout 4: denken op korte termijn

Voor de zomer moeten die kipfilets weer weg zijn. Op die bruiloft MOET ik in dat ene, veel te kleine, jurkje passen. Altijd maar plannen maken op korte termijn. De valkuil is hier dat je te hoge eisen stelt, te streng bent voor jezelf in deze periode. Waardoor je het op lange termijn niet kan volhouden. Zie daar: direct na bruiloft begint de terugval en komen de kilo’s er weer bij. Jammer, alles voor niets.

Nu denk ik op lange termijn. Met al mijn doelen. Waar wil ik over een jaar staan? Waar wil ik over 3 maanden staan? En wat is deze week dan een stap in de goede richting? Dit geeft betere resultaten, ook bij mijn cliënten.

 

 

Fout 5: blijven hangen in een schuldgevoel

Je hebt net een halve etagère leeg gegeten tijdens een high tea.

Je kan hier een hele zaterdag en zondag van balen. Dat kan. Maar: helpt dit je één stap dichter naar wat je WEL wilt bereiken? Val je er een gram mee af? Krijg je er een normaal eetpatroon door? Nee juist niet.

Het blijkt juist dat dit schuldgevoel je alleen maar tegen werkt. Het lost niets op. Sterker nog, het kan slecht zijn voor je zelfvertrouwen. Toen ik dit schuldgevoel voor het eerst kon loslaten voelde dat heerlijk. Ik hield meer energie over voor de belangrijke dingen in het leven. Ik leer nu alle vrouwen in mijn praktijk om dit schuldgevoel los te laten. Daaaaaag schuldgevoel, hallo positieve energie!

Fout 6: alleen maar MOETEN en niet luisteren naar wat ik WIL  

‘Ik MOET over drie maanden die 18 kilo weer kwijt zijn.’ En daar ga je weer, lekker streng, weinig eten, veel bewegen. Go go go want die kilo’s moeten er af.

Ik was een kei in hoge eisen stellen aan mezelf. Maar dit gaf uiteindelijk toch niet het resultaat wat ik eigenlijk wilde. Want ik ging alleen maar meer snaaien. Meer jojo-en. Want als je altijd van alles moet van jezelf, dan wil je hier toch een keer aan ontsnappen? Geen mens houdt dit blijvend vol.

Wat heeft het voor invloed op je eetgedrag als je ’s avonds uitgeput op de bank ligt, met nog een aantal ‘moetjes’ in je hoofd – waar je gewoon even afstand van wil nemen. Dan is die reep chocola wel heel aantrekkelijk. Of dat wijntje. Of allebei. En kaas.

Nu kijk ik meer naar wat ik WIL. Waar ik behoefte aan heb. Ik sta stil bij hoe ik mij voel. En vanuit dat punt maak ik een plan. Het blijkt dat dit vele malen effectiever is op de lange termijn. En bovendien voel ik mij nu veel gelukkiger.

 

Zo dat waren de 6 fouten die ik niet meer maak. Resultaat van dit alles is een stabiel gewicht. Een betere relatie met eten. Meer energie. En ik kan nog wel even doorgaan.

Wil jij leren van mijn fouten? Meer rust vinden in het eten, controle krijgen over je eetgedrag? En een realistisch plan maken met doelen op de lange termijn? Dan ben je van harte welkom voor een gratis kennismakingsgesprek.