Rond deze tijd hoor ik het heel vaak: ‘Het staat zo gezellig op tafel, zo’n schaaltje met eitjes.’ 
Als ik een schaaltje paaseitjes op tafel zet is de kans groot dat ik hier van ga eten. Veel ga eten. Dus ik kies er voor om iets anders op tafel te zetten wat ik ook gezellig vind, narcissen of tulpen. Een paastak.

Maken die paaseitjes of die snoeppot in het keukenraam het nu echt gezelliger? Of vooral gewoon lastiger? Mijn motto: maak het jezelf makkelijker. Hierbij de volgende tips:

1. Zet iets wat je NIET wil eten niet in het zicht. Leg het in de kast. Dus ja, ook de paaseitjes. Of die gezellige koekjes- of snoeppot. Doordat je het ziet, ga je er aan denken en krijg je er waarschijnlijk sneller zin in. Als je het niet zou zien, zou je er misschien ook minder snel aan denken.

2. Wanneer je iets in een kast legt, bedenk dan goed welke kast. Sommige keukenkasten gaan 6x per dag open. Sommige minder vaak. Als mijn man Engelse drop in huis haalt, verplaats ik deze direct naar een kast waar ik weinig in kijk. Dan is de kans groter dat ik het vergeet. (Met mijn geheugen is de kans heel groot dat ik het vergeet, toch een voordeel).
Dit geldt ook wanneer je dingen in huis haalt voor partners, kinderen etc. Daarbij kan je ook nog iets halen wat zij wel lekker vinden, maar jij misschien minder lekker.

(Denk je nu: haha, iets niet lekker vinden??? Hoezo?? Dan is de workshop mindful eten iets voor jou 😉 Daar wordt hier meer over verteld. Zie de agenda)

3. Zet iets wat je WEL wil eten in het zicht. De fruitschaal staat bij mij op het aanrecht. Ik zie hem 35x per dag voorbij komen en ben gewend geraakt aan het feit dat ik veel fruit eet. Het is een gewoonte geworden. Ik zet wel eens een schaaltje met inhoud op tafel, maar dan met rauwkost. Bijvoorbeeld tomaatjes. En ook dit knabbel ik de hele dag weg, gewoon omdat ik het zie. Lekker veel vitamines binnen!

4. Ben je een dooreter? Gaan de koekjes, chips of chocola bij jou altijd in één keer op? Haal dan kleinere porties in huis. Niet de voordeelzakken met twee kilo chocola, maar een paar handgemaakte paaseitjes van de bakker. Of maak een gepaste portie voor jezelf en geef de rest weg.

Maakt het niet uit waar je iets neerlegt, maar ga je toch zoeken tot je iets vindt, dan is er een kans dat je een emotie-eter bent. De workshop emotie-eten de baas in Emmeloord op 12 april zou dan iets voor jou kunnen zijn.

Hopelijk heb je iets aan deze tips. Ik hoor graag van je wanneer jij nog een andere tip hebt!