Oefening: eten met aandacht en GENIETEN  

In deze oefening probeer je je aandacht aan het eten te schenken. Zodat je het goed proeft, er echt van geniet en ook kan oefenen met het voelen van voldoening en verzadiging.

  1. Neem je een moment voor jezelf. Ga niet in gesprek met anderen terwijl je dit doet. Ook tablets, telefoon en televisie mogen uitgeschakeld worden.

 

  1. Kijk eens rustig naar het eten wat voor je staat. Wat staat er zoal en wat lijkt je het aantrekkelijkst?

 

  1. Kijk naar hetgeen dat je hebt opgeschept. Ruik er aan voordat je een hap neemt, neem rustig en hap en probeer goed te proeven. Wat gebeurd er in je mond? Kun je verschillende smaken onderscheiden? Veranderen de smaken en structuur van moment tot moment?

 

Extra opmerking:  wat mij opviel bij mezelf is dat ik altijd direct ga kauwen. Mijn tip: probeer eens niet direct te gaan kauwen. Onze reflex is vaak dat we direct kauwen en na 3 keer kauwen de hap al doorslikken. Daarna denk je: wat heb ik nu eigenlijk geproefd?

 

  1. Wanneer je merkt dat je aandacht weer naar andere zaken verplaatst: merk het op en probeer je aandacht weer terug te brengen. Het kan ook helpen om je bestek tussendoor even neer te leggen.

 

  1. Neem een volgende hap wanneer de ander hap is doorgeslikt en in je maag is beland.

 

  1. Geef je maaghonger een cijfer. Je hebt bijvoorbeeld een half bord eten op, hoe zit het met het gevoel in je maag? Heb je nog heel veel trek, dan eet je rustig door. Begint de trek af te nemen, bedenk dan waar je nog zin in hebt.

 

Mijn valkuil in het verleden was de gedachte: ‘Het is nu kerst, nu mag ik alles eten wat ik wil. Ik wil alles proeven!’ Achteraf kon ik hier dan van balen als ik uitgekakt op de bank zat. Weg energie!

 

Ik wens jullie allemaal fijne feestdagen!