De feestdagen. Een uitdaging wanneer je wilt afvallen. Helaas eindigen de feestdagen vaak met een flink schuldgevoel en balen van jezelf wanneer je weer op de weegschaal staat in januari.

Zonde! Want het hoeft niet.

Dit jaar wil jij je trots en tevreden voelen na de feestdagen. Daarom deze week tips uit de praktijk:

Tip 1. Houdt de regelmaat er in! Ook al heb je net een stuk chocola op, sla geen maaltijden over. Want wanneer je dit doet heb je aan het einde van de dag meer trek en schep je twee keer op bij het kerstdiner.
Josien:
Ik maak voor de hele kerstvakantie een dagmenu met wat ik ongeveer wil ga eten. Dit helpt mij om de regelmaat vast te houden. Mijn boodschappen pas ik hier ook op aan.

Tip 2. Bedenk van tevoren wat je acceptabel vindt aan extra’s. Misschien weet je al een beetje wat je gaat doen met de feestdagen. Wil je aan de toastjes met verse salade, of kies je toch voor een speciaal nagerecht? Het kan gek voelen om hier over na te denken en keuzes te maken. Mijn uitnodiging: zie het als een experiment en blijf proberen.
Ellen:
Bij mijn schoonouders staat een schaaltje op tafel met kerstkransen en bonbons. Eerdere jaren bleef ik hier altijd van dooreten. Dit jaar kies ik voor 1 bonbon en ga er heel bewust van genieten. Als ik daarna nog verleiding voel ga ik ergens anders zitten. Of ik vraag of het schaaltje ergens anders mag staan.

Tip 3. Eet met je gevoel. Geef je maaghonger een cijfer. Een bekende term bij ons in de familie is ‘de vreethaak’.  Met de kerst en andere gezamenlijke etentjes komt de vreethaak in beeld wanneer we allemaal uitgezakt en volgegeten nog nahangen aan tafel. Het is gezellig, daar niet van. Maar die buik die op ploffen staat maakt het niet gezelliger. Onderstaande tip is van mijzelf en heb ik ook geoefend. Inmiddels eet ik beter op mijn gevoel en gaat dit eigenlijk vanzelf.
Lida:
Eerst kijk ik rustig naar wat er op tafel staat en schep een kleine hoeveelheid op. Ik geef mijn trek (maaghonger) een cijfer. Als mijn bord leeg is geef ik mijn maaghonger weer een cijfer. Zo luister ik naar de signalen van mijn lichaam en voorkom ik dat ik teveel eet en mij achteraf naar voel.

Tip 4. Denk na vier kerstkransjes niet: ‘Alles is voor niets geweest, ik begin 7 januari wel weer.’
Dit past bij het ‘Alles of Niets’ denken. Hierdoor kan je na een ‘fout’ eetmoment de handdoek in de ring gooien en jezelf 3 weken lang blijven vergrijpen aan chocola, toastjes en chips. Met achteraf dat bekende schuldgevoel. De waarheid is dat je elk moment weer kan starten met gezonde keuzes maken. En dat het niet verpest is met 1 snaaibui. Wees mild voor jezelf. Na een minder goede keuze kun je denken: ‘Niet handig. Punt. Maar nu ga ik weer door en pak de draad weer op.’

Ik wens jullie allemaal fijne feestdagen, met mooie momenten en zonder schuldgevoel.

Heb jij nog tips? Deel ze met mij via mail of facebook!