Zo. Ik ga even met mijn billen bloot. Ik baalde gisterochtend flink van mezelf. Na Sint Maarten heb ik al meer snoep en chocola gegeten dan in de rest van het hele jaar! En daar werd ik me toch stront chagrijnig… Dit wil ik helemaal niet!

Want dat is echt een heel vervelend gevoel – weten dat je eigenlijk iets anders wilt, maar toch blijven grijpen naar die zoetigheid. In het verleden had ik dit gevoel constant. Een schuldgevoel na een weekend snaaien. Dan mezelf die week daarop weer van alles ontzeggen. Ik zat echt in die vicieuze cirkel. Ik kan je vertellen dat dit heel veel energie kostte. Nu heb ik het een weer een weekje mogen ervaren. En dat is geen ramp, ik vertrouw inmiddels zo op mezelf dat ik niet compleet terugval in oud gedrag.

Maar vandaag baal ik even. Gelukkig heb ik zelf ook veel gehad aan de methode Emotie eten de Baas en kan ik hier NU iets aan doen. Ik trek deze week mijn koffertje met tools open en jij mag meekijken. Ik doe dit omdat ik wil laten zien dat een proces waarin je gezonde voedingskeuzes wilt maken, geen proces is met een begin en een eind. Wat we vaak doen is een dieet  of een richtlijn volgen en hier mee stoppen wanneer het doel bereikt is. Dit werkt dus alleen tijdelijk. Een levenslange verandering, een verandering van binnenuit, is een proces wat geen einde heeft. Dat is niet erg want je hoeft dit ook niet vol te houden. Het gaat niet om uithoudingsvermogen. Het gaat om bewustwording en inzicht.

Als je nu een makkelijke oplossing verwacht de komende dagen, dan kan je meteen stoppen met lezen. Want ik ga eerlijk tegen je zijn: veranderen is niet makkelijk. Het vraagt inzet. Je gaat in dit proces meerdere malen op je bek en je krabbelt weer omhoog.

Maar waarom is dit het WEL waard? Dat moment wanneer je voor het eerst snapt waarom je die hele reep chocola hebt opgegeten. Dat moment wanneer je realiseert dat je meer controle krijgt over je eetgedrag. Dat moment waarop je voor het eerst al dat schuldgevoel los laat –>dat is een goed gevoel. Daar krijg je energie van. Dat is alle inzet waard. En dat gun ik jou ook.

Laat je niet misleiden door de hoeveelheid tekst van de aankomende week: onderstaande tools kan ik inmiddels binnen 5 minuten op mijzelf toepassen. Kwestie van doen, ervaren en blijven oefenen. De investering is het dus waard, voor een leven lang.

We beginnen bij het begin, vandaag stap 1 en 2:

Stap 1: Ik voel mij niet schuldig. 

Ok. Ik heb een week gesnaaid. Klopt, niet handig, want dit is niet wat ik wil. Maar het is geen ramp. Er is geen kerncentrale in Duitsland ontploft, ik heb gewoon veel chocola en pepernoten gegeten. Een aanhoudend schuldgevoel geeft alleen maar hoger risico op nog meer snaaigedrag. Ik kies er dus voor om dit los te laten. In mijn praktijk help ik mensen dit te doen met Transactionele Analyse.

Stap 2: Ik herinner mijzelf aan mijn kernwaarden. Wat vind ik echt belangrijk in het leven?

Wat ik echt belangrijk vindt is dat ik gezond ben, dat ik goed voor mijzelf zorg. Zodat ik er voor mijn gezin kan zijn.

Ik wil me fit voelen, energie hebben zodat ik alles uit het leven kan halen en kan genieten van de mensen om me heen.

Vervolgens evalueer ik mijn gedrag van de afgelopen week. En dan volgt deze constatering: op een zondag een koek, vijf chocolade sinterklaasjes, een schaaltje chips en drie handen pepernoten eten brengt mij niet dichter een gezond leven, met veel energie. Integendeel, het brengt mij er verder vandaan. Ik confronteer mezelf met dit feit, zonder mezelf te veroordelen. Zie stap 1.

Terug naar de chocolade sinterklaasjes en pepernoten: daarna visualiseer ik wat ik wél zou willen. Ik zie voor me hoe ik bedank voor de pepernoten. En hoe ik kies voor wat ik écht lekker vindt. Zo, dat voelt al een stuk beter! Deze week ga ik het weer anders doen.

Een kernwaarde bepaal je zo: bedenk wat voor jou echt belangrijk is, diep in je hart. Wat doet er echt toe? Om welke dingen wil je herinnerd worden? Wat is je passie? En maak hier eens een top vijf van.

Het leven naar je kernwaarden geeft meer kans op een leven waarin je voldoening en geluk ervaart. Het is onderdeel van Acceptance and Commitment Therapie die ik toepas in mijn praktijk. Wanneer je een mindere periode hebt, helpt het om weer stil te staan bij je kernwaarden. Zo is het een onuitputtelijke bron van motivatie die je helpt weer op de juiste weg te komen na een terugval. 

Voor vanavond voldoende, ik hoop dat je morgen mee leest, bij stap 3!