Je hebt helder waar je motivatie ligt en hebt een plan gemaakt om bij je uiteindelijke doel te komen.

Maar hoe kan je nu omgaan met die verleidingen?? Dit behandelen we vandaag stap 4.

Stap 4. Weet wat je écht lekker vindt, pas dan kan je kiezen

Mijn overtuiging was altijd: ‘Ik lust alles’. ‘Ik vind ALLES lekker.’

Ik hou ook van eten. Echt, je kan mij werkelijk gelukkig maken met een goed bord eten. Heerlijk. Maar het is niet zo dat ik ALLES lekker vind. Hier zit duidelijk verschil in.

De komende maanden ga ik alle lekkernijen die voor mijn neus verschijnen een cijfer geven. En ik eet het aangebodene alleen op als ik het een 8 of hoger geef.

Het is dan wel handig dat je weet wat je echt lekker vindt. Ik weet inmiddels dat ik een goed glas wijn vele malen lekkerder vind dan een goedkope melkchocolade letter. Door dit inzicht is het voor mij makkelijker om een keuze te kunnen maken. Een kwestie van goed proeven dus. Dat kan met de volgende oefening. NB: ik heb de appel in de originele oefening vervangen voor een stukje chocoladeletter. 🙂

Mindful proeven – iedere dag een product   – Door: Fenna Janssen| Diëtist – Therapeut | Emotie-etendebaas.nl  

Onderzoek het product dat je deze dag gekozen hebt, bijvoorbeeld een stukje chocoladeletter, met al je zintuigen. 

Voel de structuur van de chocolade. Stevig? Zacht? Gerimpeld?

Bekijk de chocolade van alle kanten. Ziet het er mooi uit? Egaal van kleur? Vlekjes? Symmetrisch?

Ruik de geur van de chocolade. Lekker? Bekend? Muf? Verandert de geur bij een tweede keer? Gebeurt er nog meer in je lichaam?  Proef één hapje.. Bijt en kauw rustig en met aandacht. Hoe vaak kun je kauwen tot je de chocolade doorslikt?

Wat zijn je ervaringen? Ben je geconfronteerd met je ongeduld? Lukte het vooral als je alleen en in rust was? Of zelfs aan het ontbijt met drukke kinderen om je heen? Word je er blij van? Voel je je sneller vol? Of kun je de rust niet vinden om mindful te eten? Als dat zo is, dan is met aandacht één product eten juist een mooie kans om tot rust te komen! 😉

Mensen die oefenen met mindful eten vinden dit in het begin over het algemeen erg raar. Daarna heeft het vrijwel altijd als effect dat je bewuster eet en je sneller verzadigd voelt. 

 

Banketstaaf? Dit geef ik een zes. Speculaas van de bakker, gevuld met amandelspijs? Een 8, daar neem ik wel een klein stukje van. Melkchocoladeletter? Een 5. Veel te veel melk.

Denk je nu nog dat je alles lekker vindt, dan is het voor jou een mooie oefening om alles wat je eet eens heel bewust te proeven. Of dagelijks een oefening mindful eten te doen.

Deze stap is een oplossing voor verleidingseters. Ben je een emotie-eter, dan is er een andere aanpak. Lees dan morgen weer verder bij stap 5.  Wil je meer weten over mindful eten? Meld je dan aan voor een workshop