Stap 5. Voel waar je écht behoefte aan hebt, in plaats van dat je dit direct weg eet. 

Deze laatste stap is voor de mensen die eten uit verdriet, boosheid, onrust, frustratie, vermoeidheid, verveling.

Voorbeeld: je zit ’s avonds op de bank – eindelijk tijd voor jezelf – de tv staat aan, je begint je onrustig te voelen en je gaat  meteen denken aan wat er in de kast ligt. Voor je het weet is die chocoladeletter weer op.

Een mooie oefening kan zijn om deze onrust die je voelt eens te verduren. Sta niet op. Loop niet naar de keuken, maar blijf eens zitten waar je zit. En haal eens diep adem. Wat voor gevoel komt er boven? Hoe voel jij je nu eigenlijk?

Moe? Teleurgesteld? Boos?

En waar zou je dan behoefte aan hebben? Een luisterend oor? Iemand om je heen? Een invulling voor je avond? De ruzie met een collega uitpraten? De behoefte hoeft niet reëel te zijn, het gaat er om dat je erkent waar je behoefte aan hebt. 

Vervolgens kan je kijken of er een andere mogelijkheid is om dit op te lossen in plaats van te gaan eten. Afleiding zoeken kan hierbij helpen.

 

Dit was stap 5. Ik kan nog aardig door blijven stappen, maar voor nu voldoende.

Denk je nu na al deze stappen ‘Zo, dat lijkt me veel werk.’

Dan zeg ik: dat klopt. Je kan namelijk niet veranderen zonder eigen inzet. Veranderen is hard werken.

Maar er is hoop. Want in dit veranderingsproces krijg je namelijk veel energie. En dit sleept je door het proces heen. Ik kreeg meer energie omdat ik voor het eerst voelde dat ik controle had over mijn eetgedrag. Ik werd heel erg blij toen ik eindelijk wist waarom ik eetbuien had. En toen ik er achter kwam waar dat schuldgevoel vandaan kwam en hoe ik dit van me af kon zetten. Geen schuldgevoel meer, wat een opluchting.

En nu krijgen mijn cliënten weer energie omdat ze trots zijn op zichzelf wanneer ze bewuste keuzes hebben gemaakt op een verjaardag.  Omdat ze het schuldgevoel ook kwijt zijn. Omdat ze minder bezig zijn met wel een koekje bij de koffie, nee dat mag niet, ja ik wil het wel, nee niet doen dat mag niet (lijngericht denken). Dus meer rust in hun hoofd hebben.

Wil jij hier ook mee aan de slag? Kom gratis kennismaken in mijn praktijk, dan hoor ik graag je verhaal.