Dit jaar wil ik niet met een overvolle pens op de bank belanden na het paasbrunch buffet. Dus ik heb besloten om een plan te maken voor de Pasen. En dan maar meteen van beide dagen. Hoppaaaaa hier komt ie:

Dag 1

Normaal ontbijt
Normaal tussendoortje bij familie
Een tweede gezond tussendoortje (fruit) om 11:00…. want:

Paasbrunch met familie ( het buffet)
Wel:
– Rustig buffet bekijken van tevoren. Er langs lopen. Even voelen wat het met me doet. Wat me aanspreekt.
( Even eerlijk, dit heb ik niet zelf bedacht, was een tip van een cliënt maar ik heb het een aantal keer toegepast en het werkt voor mij goed. Dit kan je ook toepassen bij een rijkelijk gedekte paastafel / brunch / lunch / diner / ontbijt thuis. Altijd dus.)
– Cijfers geven aan wat er ligt, wat vind ik écht lekker?
– Keuzes maken.
– Cijfer geven aan de trek die ik nog heb tussendoor.

Niet:
– Een grote koek bij de koffie in de ochtend
– Toegeven aan de buffetpaniek ‘Jaaaa ik wil alles proeven!’
– Met een pens die bijna uit elkaar knalt, ingekakt de middag in gaan. We weten allemaal hoe dat voelt. Genieten van de vrije dag wordt dan lastig. Achteraf weer boos zijn op mezelf en op van der Valk. Gewoon. niet. handig.

Diner bij schoonfamilie

Wel:
– Trek een cijfer geven. Rustig eten. Denken om de porties. Misschien maakt mijn schoonmoeder cheesecake. Die krijgt sowieso een 8 dus hier neem ik een klein stukje van. Maar ik neem geen groot stuk want alleen de eerste happen zijn lekker bij cheesecake is mijn ervaring.

Niet:
– Als er geen cheesecake is mijn teleurstelling weg eten met drie bollen ijs ‘omdat het er staat en ik anders nooit ijs eet’.  Want als ik er goed over na denk krijgt het toch geen hoog cijfer.

Dag 2

Paasontbijt met gezin
– Klein Paas stolletje gekocht. Deze delen met man en even proeven of dit een blijvertje is, nog nooit geprobeerd.
– 1 afgebakken paashaas broodje
Verse jus (bedenk ik nu ter plekke, zal wel dorst hebben)
gekookt ei schilderen met de kids

Normale lunch. Soepje maken?

Normaal avond eten. Geen bijzondere dingen.

Misschien denk je nu: ‘wat een gedoe!’ Wanneer je gedrag wilt veranderen is het logisch dat je er eerst bewust mee aan de slag gaat. Veel dingen die ik hier nu opgeschreven heb gaan voor mij al vanzelf. Ik haal heel veel dingen niet meer in huis omdat ik niet de behoefte heb om aan alles mee te doen.

Alleen het brunchbuffet is voor mij een oefening dit jaar omdat ik nog weet hoe ik mij vorig jaar voelde na afloop. Zie de eerdere opmerking over de pens. Dat gaat mij dit jaar niet weer gebeuren. Ik ben heel erg benieuwd naar jou plannen!