Vakantie =  genieten! Maar graag zonder extra kilo’s
Het is even stil geweest door drukte in de praktijk! Maar deze tips heb ik laatst uitgewerkt voor onze dorpskrant en wil ik graag met je delen.

‘ Tja ik ben op vakantie geweest. Nou dat weet je wel hoe dat gaat. Weer 4
kg erbij.’  Deze verzuchtende opmerking hoor ik helaas heel vaak. Dat betekent dat
veel mensen aankomen na een vakantie. Het lijkt alsof dit onvermijdelijk is
.

Hoe werkt dat bij jou? Sta jij op maandag ook teleurgesteld op de weegschaal,
achteraf balend dat je je toch weer hebt laten gaan? Jammer en het hoeft ook
helemaal niet.

Wat zijn redenen dat mensen aankomen in hun vakantie, of in het weekend:

1. Nu mag het eindelijk! 
Als je streng lijnt, dan is de kans groot dat je in het weekend los gaat. Dan wil je “de
boel de boel laten, nu even niet, genieten, meedoen”. Een weekendje weg of een
vakantie betekent voor veel mensen helemaal dat ze “nu even nergens op willen
letten”.

2. ’t Is ongezellig om niet mee te doen. 
De sociale druk is vaak groot als je met meer mensen een paar dagen optrekt.
Eten en drank zijn vaak overvloedig aanwezig. Ontbijt, lunch, borrelen,
avondmaaltijd: alles moet uitgebreid en langdurig. Als je vooral een verleidingseter
bent, dan is het lastig om zelf maat te houden als de tafel vol met lekkere broodjes
of hapjes staat. Als je moeilijk nee kunt zeggen eveneens.

3. We doen lekker gemakkelijk – geen vaste structuur  
Ik sta later op, ik ontbijt later, we lunchen dan niet, wel nemen we wat lekkers
onderweg. ’t Is altijd zo rommelig… zo hoor ik van veel van mijn klanten. De vaste
structuur door de week helpt veel mensen om regelmatig en daardoor gezonder
te eten. Bij een weekendje weg of vakantie val de structuur vaak weg. Je eet
wellicht maar 2 maaltijden. Omdat je tussendoor toch trek krijgt en er veel
verleidingen zijn  krijg je op een vakantie- of weekenddag uiteindelijk meer kcal
binnen.

4. Minder beweging: lekker relaxen 
Een vakantie of weekendje weg betekent voor een aantal mensen helemaal niets
doen. Dus niet zelf koken. Geen sport, geen wandel- of fietstochten. Gewoon lekker
relaxen in of om de tent, vakantiehuis of hotel. Boek mee, terrasje of strand… ik
kom de dag wel door.
Dat bekent dat je veel minder kcal verbrand dan op een dag dat je moet werken,
de auto naar de garage moet, je kinderen moet brengen halen, boodschappen
doet etc.

Hoe zorg je dat je niet aankomt in je weekendje uit of vakantie? 

1.  Niet streng lijnen – dan hoef je niet door te slaan in het weekend of in je  vakantie
Hoe werkt dat bij mij? Weekenden betekenen voor mij: iets rustiger aan doen, buiten zijn,  soms een sauna, vrienden of familie zien. Veel prettige dingen dus in het weekend.
Mijn eetpatroon blijft echter hetzelfde als door de week. Op werkdagen neem ik
regelmatig een koek, een wijntje en eet ik lekker, in het weekend en tijdens
vakanties ook.

2.  ’t Is ook gezellig samen zonder extra eten 
Gezelligheid en eten hebben wij als mensen aan elkaar gekoppeld. In bijna…. alle situaties.
Het is niet zo gezellig wanneer je bomvol gegeten/gedronken thuis komt en hier van baalt. Wat wel werkt: houd je vast aan je normale regelmaat en structuur en bedenk van tevoren wat je acceptabel vindt aan extra’s. Maak hier bewuste keuzes in.
En wees je bewust van het feit dat wat jij in je mond  stopt geen effect heeft op hoe gezellig je bent als persoon.

3. Vaste structuur van 3 x p dag eten aanhouden 
Dat scheelt je echt veel in je kilocalorieën en in je goede gevoel. Het lukt nu een
groot deel van mijn cliënten om deze vaste structuur aan te houden. Deze mensen
komen helemaal trots en blij terug van hun vakantie!

4. Juist meer bewegen! Lekker in de natuur.   
-Ga je naar een stad: verken de stad lopend. Plan een lange wandeling.
-Verblijf je in de natuur?=> huur fietsen en plan dit van te voren.
-Check van te voren de wandelroutes.
-Wil een deel van het gezelschap niet wandelen of fietsen? Dan gaan zij  lekker
naar de stad, naar een terras of iets dergelijks en zie je elkaar over 2,5 uur weer.
Dan heb je elkaar ook weer wat leuks te vertellen.

Mijn uitnodiging aan jou: weekenden en vakanties zonder kilo’s. Geloof mij, dat lukt jou ook! 

Hartelijke groet, Lida Metsemakers

 

Een jaar rond zonder jojo effect? Lees meer