Nieuw bij Lida Metsemakers – Dieetbegeleiding:

De ‘Koolhydraat beperkte voeding’

Heb jij het idee dat anderen altijd meer kunnen eten dan jij? Eet je gezond, let je op je voeding, maar lukt het je toch niet om die laatste kilo’s bij je buik (vooral dat laatste is belangrijk) kwijt te raken?
Dan voel jij je misschien beter bij een voeding die minder koolhydraten bevat. Denk niet aan een streng dieet à la dr. Frank, of het Atkins dieet. Een koolhydraat arme voeding is een uitgebalanceerde voeding, die uitkomst biedt voor mensen die met een voedingspatroon zoals ‘De schijf van vijf’ niet op gewicht blijven.

Een koolhydraat wordt ook wel suiker genoemd maar in feite zijn koolhydraten behalve suikers ook zetmeel. Wanneer we koolhydraten eten wordt er in het lichaam insuline aangemaakt. Insuline zorgt dat onze lichaamscellen glucose kunnen opnemen uit het bloed en het vervolgens kunnen verbranden als brandstof.

Koolhydraten stimuleren de aanmaak van insuline. Insuline is het groeihormoon, dat maakt dat onze lichaamcellen de koolhydraten kunnen verbranden. Nadeel van insuline is dat het vetopslag stimuleert. Insuline blokkeert ook deels de vetverbranding. Wanneer er minder koolhydraten worden gegeten, wordt er minder insuline aangemaakt en dus meer vet verbrand. Minder koolhydraten = minder insuline = minder vetopslag en meer vetverbranding. U bereikt dus ook het beste resultaat als u zich zoveel mogelijk leeft volgens het koolhydraat beperkte voedingspatroon.

Elk lichaam is anders, elke stofwisseling is anders. Sommige mensen hebben een goede koolhydraat verbranding. De cellen reageren goed op insuline en verbranden de koolhydraten. Wanneer uw cellen minder gevoelig zijn voor insuline, kunnen zij de koolhydraten ook niet goed verbranden. Dit noemen we ook wel insulineresistentie. Wanneer u niet overmatig eet en makkelijk vet opslaat in de buikstreek, kan er sprake zijn van insulineresistentie. Een koolhydraatbeperkt dieet past dan beter bij uw stofwisseling.

Sinds februari 2015 is de nieuwe evidence based (wetenschappelijk bewezen)
voedingsrichtlijn van het NDF (Nederlands Diabetes Fonds) van kracht. Daarin wordt voor iedereen met diabetes een koolhydraat beperkte voeding geadviseerd.

Meer informatie over de Koolhydraat beperkte voeding? Neem contact op via één van mijn contactformulieren, bel 06-25025676 of mail: info@lidametsemakers.nl