Veel mensen komen in de herfst- en wintermaanden aan. De avonden worden weer langer. De kachel gaat aan in huis. De zomer is officieel voorbij. Je trekt je terug in je warme huis. Misschien zit je wat vaker voor de tv, op de bank. En dan beginnen de gedachten: ‘wat heb ik in de kast liggen…? Nee nee nee! Niet doen, niet doen!’

2 tellen later sta je in de keuken.

‘Ah, de zak m&m’s is nog niet leeg. Nouja, vanavond maar opmaken, morgen weer fanatiek gezond doen!’

De snaaibuien in de avond liggen weer op de loer! Maar deze winter ga jij het anders doen. Wat heb je nodig om deze ongewenste gewoonte te veranderen?

Één van de oefeningen die ik aan mijn cliënten meegeef is het zoeken van AFLEIDING op de momenten dat je neiging krijgt om te snaaien. Door afleiding te zoeken kan je simpelweg een snaaibui voorkomen. Maar wanneer je afleiding herhaalt kan er ook een nieuwe gewoonte ontstaan. Hier een top 15 van voorbeelden van mijn cliënten:

15 dingen die je kan doen wanneer je zin krijgt in snaaivoer

  1. In de benen komen, naar buiten, rondje wandelen. Trek je buurvrouw ook van de bank = 2 in 1 klap!
  2. Een goed boek lezen
  3. Handwerk weer eens oppakken. Breien of haken.
  4. Puzzelen
  5. Tekenen of schilderen, dit helpt je om te focussen op één ding
  6. Iemand bellen
  7. Spelletje doen
  8. Naar de sportschool gaan, of zwemmen, of het lokale hardloop groepje, of…..
  9. Muziek opzetten
  10. Muziek opzetten en dansen!
  11. Je gedachten op dat moment opschrijven in een dagboek
  12. Op tijd naar bed gaan
  13. Het fotoalbum van je kinderen of je vakantie afmaken
  14. Een warm bad nemen met één of andere goed ruikende olie
  15. Een muziek instrument bespelen, of leren bespelen

Wat is jouw tip om afleiding te zoeken? Jouw tip om een snaaibui te voorkomen?

Deel hem via onderstaand contactformulier of reageer op facebook of instagram.