Met temperaturen boven de 20 graden start deze week het barbecue-seizoen!

Wekelijks je eten roosteren in de tuin, met je gezin, complete familie of vrienden? Gezellig!

Of lastig als je wilt afvallen?

Zelf ben ik een groot fan. Makkelijk, lekker buiten eten. Maar onze manier van barbecueën is de laatste jaren wel veranderd. Bij de gemiddelde Nederlandse barbecue horen 4 stukken vlees p.p., stokbrood, huzarensalade en een aantal sauzen. Daarom krijgen veel mensen op een barbecue2000-2500 kcal binnen. Een gewone warme maaltijd behoort ca. 500-600 kcal te bevatten, althans als je wilt afvallen.

Wil je afvallen? Zorg dan dat je geniet van een barbecue-light. Hoe? Maak per barbecue je eigen plan!

Tips uit de praktijk:

-neem max 2 stukken mager vlees of witte vis.

– snijd grote stukken vlees uit in kleine porties en deel dit uit

-bedank beleefd bij de 3e hamburger of het 4e worstje ‘dat klaar is en nu opgegeten moet worden’.

-maak ook eens een groentespies als variatie

-sla de huzaren- en aardappelsalade over!

-geniet van rauwkost salade: schep minstens 2 x een half bord op. Dat vult.

-heeft de gastvrouw of gastheer geen rauwkostsalade? Neem het zelf mee, voor minimaal 4 personen. Veel andere gasten, vooral de vrouwen, zijn je dankbaar!

-geen stokbroodjes kruidenboter (60 kcal!!), ook niet met tapenade of pindasaus, ook niet als je je even verveelt tijdens het wachten op je 2e stukje vlees… (zelf ook schuldig aan)

-laat je niet verleiden door het 5e stukje kip dat ‘klaar ligt’.

-zorg dat je het verst weg zit van al het eten….. dat scheelt in de verleidingen.

-geniet vooral van het gezelschap! Voer een goed gesprek … dan heb je minder behoefte aan eten.

Wil je de calorielijst bekijken? Klik hier

Ik wens jullie allen een smakelijk barbecue seizoen!