Als mijn cliënten binnen komen met de mondhoeken naar beneden, dan weet ik al genoeg. ‘Lida, het is mis gegaan deze vakantie. Ik heb me helemaal laten gaan. En ik weet dat ik me niet vaak moet wegen, maar ik kon het niet laten. Drie kilo er bij. Ik baalde hier zo van, heb ’s avonds meteen een zak chips open getrokken.’

Je hebt een heerlijke vakantie gehad. Genoten van de rust, de mooie dingen om je heen, misschien ook van het lekkere eten. Je komt thuis en springt meteen op de weegschaal. Daarna baal je als een stekker. Dit ritueel is voor veel mensen herkenbaar.

Het is alleen erg jammer dat zoveel van ons dit doen. Want: 1. je bent meteen weer gefrustreerd, terwijl je net een heerlijke vakantie hebt gehad. En 2. je helpt jezelf geen stap verder naar blijvend gewichtsverlies. Het is namelijk heel moeilijk om de draad weer op te pakken als je enorm van jezelf baalt. Het balen en de frustratie helpt je niets vooruit.

Als je intensief aan de slag gaat met het veranderen van je gedrag, dan horen die ups en downs er bij. Een paar kilo aankomen is geen crisis. Of je succesvol blijvend afvalt hangt af van hoe je op dit soort situaties reageert. Gooi jij het bijltje er bij neer, dan kun je na een paar weken weer helemaal overnieuw beginnen. Maar besluit je om je ritme weer op te pakken, je gezonde producten weer in huis te halen,  dan is de kans groot dat die paar kilo’s snel weer verdwijnen.

Tips om weer in je gezonde ritme te komen:

  1. Weeg jezelf niet na een vakantie. Wacht hier een aantal weken mee. Hoe minder wegen, hoe beter is mijn motto. Het is belangrijker dat jij je goed voelt in je lijf, bijvoorbeeld voelt dat je kleding losser gaat zitten en dat je soepeler gaat bewegen. Dit is zoveel belangrijker dan een getalletje op een weegschaal.
  2. Bepaal voor jezelf wat een geschikt ritme is voor doordeweeks en voor in het weekend. Hoeveel hoofdmaaltijden neem je en hoeveel tussendoortjes? Wat ga je eten? Dit klinkt misschien wat dwangmatig, maar een plan maken raad ik echt aan. Wees hierbij niet te streng voor jezelf.
  3. Doe direct na stap twee de boodschappen. Doe dit met een volle maag… 😉
  4. Haal wat op je boodschappenlijstje staat. Probeer de gangpaden waar je favoriete snaaivoer ligt te vermijden. Want wanneer je thuis de neiging krijgt om te snaaien is de supermarkt altijd nog verder weg dan je eigen koelkast.

 

Weten hoe je vakantie kilo’s kan voorkomen? Lees mijn blog op www.lidametsemakers.nl

Kennismaken of een workshop volgen? Kijk bij contact