Herken je 6 soorten NEP honger

Er zijn zeven plekken in je lichaam die ervoor kunnen zorgen dat je zin krijgt in iets lekkers. Daarvan is er maar één die echt met voedseltekort te maken heeft: maaghonger. Deze herken je aan een knorrende maag en betekent dat je onvoldoende energie door voeding hebt. Maaghonger is de enige noodzakelijke reden om wel iets te eten. De overige signalen zijn NEP hongergevoelens.

Leer misleidende hongersignalen herkennen. Turf een aantal dagen welke soorten honger jij vooral hebt.

1.Ooghonger

Misschien herken je dit: aan het einde van een zware dag loop je door de supermarkt. Bij de kassa liggen snoeprepen, zakjes chips en koeken. Je wat het niet van plan, maar nu je ze ineens ziet, kun je ze niet laten liggen. Dit is ooghonger en heeft niets te maken met echte honger. Belandt de lekkernij toch op de band en later in je mond, dan noem je dat verleidingseten. Als je moe bent en een lege maag hebt, zijn verleidingen moeilijker te weerstaan. Doe daarom altijd na het eten boodschappen.

2.Neushonger

Je eetlust kan ook worden opgewekt als je iets lekkers ruikt. Bijvoorbeeld op de broodafdeling. In Emmeloord ruik je vaak de geur van Bakkersland. Mmmm… Door de geur van versgebakken brood kan neushonger ontstaan. Ook dit is vals alarm, want je lichaam heeft op dat moment geen eten nodig. Je zintuigen geven je hersenen het signaal: lekker, die geur ken ik. Het gevolg is dat je trek krijgt. Het helpt als je je ervan bewust bent dat je gevoelig bent voor verleidingen. Een boodschappenlijst en één keer per week boodschappen doen helpen om minder snel te zwichten voor neushonger.

3.Harthonger

Als je je ellendig voelt kun je onweerstaanbare trek krijgen in chocola, roomijs of chips. Dit noem je harthonger. Ook deze honger stil je niet door te snacken. Je lichaam heeft namelijk eigenlijk behoefte aan een goed gesprek, even niets ‘moeten’ van jezelf, en niet aan eten. Alleen door aandacht te geven aan je emoties, kun je harthonger stillen.

4.Hoofdhonger

Hoofdhonger herken je aan allerlei gedachten die je hebt over eten. Bijvoorbeeld: ik ben aan de lijn, ik mag die brownie niet hebben. Of: gisteren heb ik niet gesnoept, dus vandaag mag ik wel wat lekkers. En: ik heb een zware dag gehad, ik heb wel iets extra’s verdiend. Dit soort overwegingen of excuses om iets of juist niets te eten, betekent dat je vooral luistert naar je eigen dieetregels en – overtuigingen in plaats van naar je lichaam. Je hoofd bepaalt of je honger hebt, niet je maag.

5.Mondhonger

Bij mondhonger heb je de behoefte om iets in je mond te hebben of ergens op te kauwen. Veel vrouwen die aan het lijnen zijn, eten de halve dag wortelen, snoeptomaatjes en komkommer. Dit is natuurlijk een goede vervanger voor drop en koekjes, maar je doorbreekt niet de behoefte om iets in je mond te hebben. Je blijft de drang houden om ergens op te kauwen. En als je geen komkommerschijfje meer kunt zien, is de kans groot dat je weer teruggrijpt naar snoep. Mondhonger kun je tegengaan door de kauwbehoefte te doorbreken, en twee a drie uur niets te eten. Dus ook geen gezonde dingen. Dan neemt de behoefte om te kauwen na een paar dagen vanzelf af.

6.Lichaamshonger

Dit is een lastige om bij jezelf te signaleren. Het is de behoefte aan water na een lange wandeling, of de drang om even snel iets te eten wanneer je je lunch hebt overgeslagen. Lichaamshonger ontstaat onder meer door een tekort van bepaalde voedingsstoffen in de cellen. Of je bloedsuikerspiegel is te laag omdat je te weinig hebt gegeten.

Tijdig een boterham eten, voorkomt dit. Heb je trek in iets, neem dan twee minuten de tijd om na te gaan waaraan je lichaam behoefte heeft. Is het koffie, thee, of een boterham? Of is je lichaam voldaan en heb je gewoon zin in een koekje?

 

Hoe vaker je je afvraagt waaraan je werkelijk behoefte hebt, hoe beter je leert herkennen wat het antwoord is. Geef jezelf eens twee minuten de tijd om na te gaan waar de trek vandaan komt. Soms verward je lichaam dorst met honger. Heb je na een glas water nog steeds trek? Dan kan het ook komen door slaapgebrek. Na een nacht slapen heb je de volgende dag gegarandeerd meer honger. Je brein geeft het signaal om je energietekort op te lossen met voeding. Bij voorkeur iets wat vet, zout of suikerrijk is. Misschien kan je dit ook oplossen met een powernap of door eerder naar bed te gaan.

 

Slaap je prima? Dan zou het kunnen dat een overvolle agenda en stress achter jouw snaaibuien zitten. Uit onderzoek van de universiteit van Califonië naar stress en eetgedrag blijkt dat als je gespannen bent, het stresshormoon cortisol wordt aangemaakt. Cortisol vergroot het hongergevoel en de vetopslag rond je taille. Plan dan ook genoeg tijd voor jezelf.

 

Meer weten? Meld je aan voor de workshop ‘Mindful chocola eten’ in Emmeloord, klik hier voor informatieof kom gratis kennismaken met mij in mijn praktijk.