Paaseieren liggen natuurlijk al maanden in de winkel. Ik heb mezelf dit jaar als doel gesteld om paaseieren alleen te eten tijdens de Pasen zelf. Dus geen eitjes op tafel ‘omdat dit zo gezellig staat’, geen paashaasjes, schuimpjes of wat dan ook ‘omdat het leuk is voor de kinderen’. Voor mij helpt het niet in huis halen heel erg goed. 

Veel mensen balen wanneer ze op de weegschaal staan na de paasdagen. Vervelend. Zonde ook, want daardoor kan je ook niet genieten van hetgeen je eet. 

Daarom een aantal tips van dames die ik begeleid in mijn praktijk, om dit schuldgevoel dit jaar te voorkomen:

Tip 1. Bedenk van tevoren wat je acceptabel vindt aan Paas extra’s. Paasstol, paaseieren, paascake, chocolade paashazen, paaskoekjes, noem maar op. Wat vind je acceptabel om te eten? Maak afspraken met jezelf en maak hier een experiment van deze Pasen. 

Tip 2. Beperk de hoeveelheid extra boodschappen. Bij veel extra eten in huis houdt je vaak ook veel over en als je net als ik liever geen eten weggooit, dan zit je er mee. Zoals een dame die ik begeleidde ooit mooi zei: ‘dan ben ik weer de prullenbak’.

Tip 3. Geniet! van wat je wel eet. Wanneer je bewust kiest om iets te eten, geniet er dan ook van. Een schuldgevoel helpt je niet bij het veranderen van je gedrag. 

Bedenk ook waar je nog meer van kan genieten tijdens de Pasen. Wat is voor jou belangrijk deze dagen? Is het alleen het eten, of zijn er nog andere zaken die jou meer voldoening kunnen geven wanneer je er bewust bij stil staat?

Tip 4. Ga de dinsdag na Pasen niet meteen op de weegschaal staan. Dit geeft vaak ook een schuldgevoel en gevoel van balen. Pak na de Pasen de draad weer op qua eten en wacht een tijdje met wegen.

Tip 5. Paasbrunch, lunch of ontbijt? Geef voordat je aan tafel gaat je ‘trek’ eens een cijfer. Kijk rustig naar wat er op tafel staat, maak keuzes. Geef na een tijd je trek weer een cijfer en beslis dan of je door gaat met eten of stopt. 

Ik wens jullie allemaal een fijne Pasen toe!