Door de verhuizing van mijn praktijkruimte in Emmeloord was er even een radiostilte. Maar de R zit weer in de maand, de knusse avondjes op de bank komen er weer aan. Tijd voor tips!

Het nieuwe seizoen begint, planten en dieren trekken zich terug. Wij mensen reageren ook op deze weersverandering. We keren zelf ook meer naar binnen, letterlijk en figuurlijk. We weten allemaal dat de avonden op de bank, bij de tv, misschien een tikkeltje moe? een situatie is waarbij je vaker kan gaan snoepen en snaaien. Vervelend, als dit je een schuldgevoel geeft en je doelen in de weg staat. 

Wanneer je gewend bent om onprettige gevoelens te vermijden met snoep- en snaaibuien, dan komt dit in de herfst vaak weer terug. Met deze oefening kun je onderzoeken waar je echt behoefte aan hebt, in plaats van automatisch je gevoel te dempen met eten.

Oefening: Onderga je ‘lastige’ gevoelens. Of te wel ga VERDUREN, stap 5 van de Emotie-eten de baas-aanpak.

Verduur dat je een slome dag hebt, omdat je slecht geslapen hebt. Verduur dat je ongeduldig tegenover je kinderen bent geweest. Accepteer dat je je regelmatig wanhopig voelt als je bij je dementerende moeder op bezoek gaat. Constateer dat je boos bent op je pubers die jou als een bediende of zelfs als een voetveeg behandelen.

Snaaien uit machteloosheid is de bekende reactie maar lost uiteraard niets op. Verduren is niet eenvoudig, maar biedt de mogelijkheid om eens rustig te voelen en na te denken wat maakt dat je je zo alleen, teleurgesteld of wanhopig voelt. Dat geeft inzichten en daarna komen ook vaak de oplossingen.

Hoe werkt het? 

Je zit op de bank en merkt dat je gaat nadenken over de m&m’s die nog in de kast lagen. De reep chocola in de koelkast. Je wilt er naar toe lopen.

Maar op dat moment kies je er bewust voor om even te blijven zitten waar je zit. Je gaat verzitten, zorgt dat je goed zit, voelt hoe je voetenzolen de grond aanraken. Je focust misschien even op je ademhaling.

En wacht dan eens 5 minuten. Geef niet meteen toe aan de prikkel om te gaan snaaien, maar geef je gevoel de kans om naar de oppervlakte te komen. Ben je verdrietig? Gestresst? Moe? Wat zou dan een effectieve reactie hierop kunnen zijn? Die reep chocola gaat hier namelijk niets aan veranderen.

Misschien ervaar je met deze oefening ook wel dat je niet toe hoeft te geven aan de prikkel om te eten, maar dat de onrust ook weer over gaat. Of dat je tijd inbouwt, waarmee je wel tot een bewuste keuze kan komen. Verduren noem ik ook wel ‘een stapje achteruit doen’ zodat je kan zien hoe jouw automatisme werkt.

De ervaringen lopen uiteen. Ik ben benieuwd hoe jij deze oefening ervaren hebt! laat het weten via onderstaand formulier.