In mijn praktijk kom ik ze zeer regelmatig tegen: het perfectionistische type. Vaak denken zij in Alles of Niets: een dag PERFECT gezond eten (Alles), of na één koekje denken: ‘het is nu toch al VERPRUTST, ik kan net zo goed dooreten (Niets), dan begin ik morgen weer opnieuw’.

Het denken in Alles of Niets kan een valkuil zijn op je weg naar een gezonde leefstijl. Je bent of 100% supergoed fantastisch geweldig bezig. OF je gooit de handdoek in de ring, laat maar, wordt toch niks, die reep chocola kan wel op en ‘dan begin ik morgen opnieuw’.

Als dit soort gedachten dagelijks door je hooft spelen kost dat veel negatieve energie. Zonde, want het hoeft niet.

Brenda herkende zich vanochtend wel in het Alles of Niets denken. ‘Als ik nu naar mijn voedingsplan kijk, hoe mijn ideale week er uit ziet, dan zie ik vooral de dingen die ik nog niet veranderd heb.‘ Dit gaf haar een negatief gevoel. Alsof het einddoel nog ver weg was.

Maar als ze keek naar de afgelopen weken en de dingen die ze WEL veranderd had, gaf dat een positief gevoel. Ze is eigenlijk mooie stappen aan het maken. Ze gaat vooruit. En daar kwam ze zelf met een oplossing.

‘Ik ga elke week 1 ding veranderen, in plaats van ALLES in één keer veranderen. Dan zie ik ook meer de vooruitgang, in plaats van wat nog niet goed gaat.’

TOP! Wat Brenda nu gaat doen is focussen op de tussenliggende stappen. De wekelijkse successen ervaren, in plaats van rigoureus het roer omgooien en de lat hoog leggen. Successen motiveren! Positief naar jezelf kijken ook! Dit geeft weer energie om door te gaan. Daar houden we van.

Wil jij net als Brenda het Alles of Niets denken aanpakken? Wees welkom voor een gratis kennismakingsgesprek