Amy mag sinds kort het schuldgevoel na een snaaibui los laten. En dat bevalt haar heel goed.

Als er op dinsdagavond een reep chocola was opgegaan, kon ze daar woensdag nog een hele dag van balen. ‘Domkop! WAAROM heb je die reep nu TOCH weer opgegeten?? Dit wordt NOOIT wat met jou!’ Tja… dit soort gedachten zijn wel herkenbaar. Veel dames hebben de neiging om erg kritisch naar zichzelf te kijken wat betreft het eetgedrag. Niet goed voor je zelfbeeld! Dus dat willen we graag anders zien.

Hoe lukt het Amy om dit los te laten? Niet van de ene op de andere dag. Het kan lastig zijn om mild voor jezelf te zijn wanneer je zelfbeeld nog niet positief is. Als je altijd gewend bent geweest om kritisch naar jezelf te zijn, voelt een positieve benadering erg onnatuurlijk.

Door een oefening in mijn praktijk werd Amy zich er bewust van dat het schuldgevoel haar niets oplevert. Het brengt haar niet dichter bij het halen van haar doelen. Sterker nog: het brengt haar hier juist verder van af. Deze bewustwording hielp haar om vervolgens het schuldgevoel en de zelfkritiek los te kunnen laten.

Daarna ontdekte zij dat het loslaten van zelfkritiek ruimte geeft. Om verder te kunnen denken: waar had ik EIGENLIJK behoefte aan toen de reep chocola op ging? Wat had ik anders willen doen? Amy: ‘Voorheen was ik alleen maar bezig met het balen van mezelf. Nu voelt het lichter en kan ik makkelijker terug naar de keuzes die ik WEL wil maken.’

Wil jij ook minder schuldgevoelens ervaren rondom je eten? Meer bewegen richting acceptatie en het halen van je doelen? Kom eens kennismaken!