De hele week gaat het goed. Je hebt een ritme in je eten, je maakt gezonde keuzes. Maar dan… in het weekend kan je alle verleidingen niet weerstaan. Het hele resultaat van afgelopen week is tenietgedaan op maandag. Zonde!

Wat gebeurd er vaak in het weekend waardoor je meer gaat snaaien?

  • Je denkt: ‘Nu mag het’. Meestal ontstaat dit omdat je doordeweeks te streng bent voor jezelf. Dat is niet vol te houden. Een gedachte die vaak ontstaat als je veel gelijnd hebt.
  • Later op staan, even de deur uit, visite over de vloer; je ritme is in het weekend anders. Dit maakt ook vaak dat we het ritme dat we doordeweeks WEL hebben in het weekend loslaten. Je slaat tussendoortjes en zelfs maaltijden over. Gevolg daarvan is meer lekkere trek….
  • ‘Niet mee doen is ongezellig’ is ook een gedachte die vaak voorbij komt in het weekend. Je hebt rituelen met vrienden of familie, zoals chips in de avond, een toastje aan het einde van de middag, en jij hebt de overtuiging dat je daar aan mee moet doen. Omdat het anders ongezellig is.
  • Het is weekend, dus ‘we doen lekker makkelijk’. Je wilt een maaltijd die snel op tafel staat of je besteld wat. Helaas denken we bij makkelijk nog vaak aan ongezond. Een gezonde maaltijd bevat rond de 500 kcal, een pizza, portie friet met snack of 2 borden chinees zijn 1000-1500 kcal.

Hoe houd je in het weekend je plan vast, zodat je inspanningen niet voor niets zijn geweest?

Tip 1.   Wees doordeweeks niet te streng voor jezelf. Dan heb je in het weekend ook niet het gevoel dat je Eindelijk wat lekkers Mag.

Tip 2. Observeer hoe vaak jij een koppeling maakt tussen gezelligheid en eten. En observeer eens in deze situaties in hoeverre dit jou triggert om extra te eten.

Tip 3. Bedenk van tevoren wat je acceptabel vindt aan extra eten. Denk er bewust bij na, maak keuzes en geniet van wat je eet.

Tip 4. Houdt het vaste ritme van 3x per dag eten en 2-3 tussendoortjes vast. Hiermee voorkom je ‘lekkere trek’.

Fijn weekend allemaal!