Het blijft natuurlijk heel erg verleidelijk om nu te gaan diëten en snel af te vallen. Helaas is deze manier van afvallen het MINST effectief en ook nog eens slecht voor je gezondheid.

Snel afvallen, waarom het niet werkt 

Michael Rosenbaum, obesitas onderzoeker en hoogleraar (kinder)geneeskunde aan de Colombia University Medical Center: ‘Onze voorouders werden blootgesteld aan regelmatige perioden van voedselschaarste. Diegene die het beste waren in vet opslaan wanneer er wel eten beschikbaar was, en dit vast te houden bij voedselschaarste, hadden de meeste kans om te overleven en voort te planten.’

Het is geen verassing dat we daarom een aantal systemen hebben die in werking treden om opgeslagen vet te behouden. Helaas blijven deze systemen ook actief wanneer je weer een dieet achter de rug hebt. Je maakt bijvoorbeeld meer  ‘trek’ hormonen aan. En je moet minder blijven eten om de kilo’s er af te houden. Afvallen is makkelijk. Maar het gewicht er af houden, dat is een hele andere tak van sport. Maar het is niet alleen ons lichaam, ook onze geest werkt vaak tegen om het gewicht er af te houden. 

Zo zegt dr. Jaap Seidell, hoofd van de afdeling chronische ziekten epidemiologie van het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM) in Bilthoven en bijzonder hoogleraar voeding aan de Vrije Universiteit te Amsterdam:  ,,Ook al lijkt het resultaat in kilo’s indrukwekkend, vrijwel iedereen heeft te hoge verwachtingen van het cosmetische effect van afvallen. Vraag aan iemand van 120 kilo wat haar ideale gewicht is en het antwoord is 70 kilo. Daar zit je nog 30 kilo boven als er 20 zijn verdwenen. Verder zet iemand bij het volgen van een extreem dieet zijn sociale leven twee maanden op de kop. De strenge lijner neemt geen andere levensgewoonte aan, maar pleegt een crisisingreep. Als het doel is bereikt, wordt de oude routine meestal gewoon weer opgenomen.”

Je gezondheid

Seidell: ‘De jaarlijkse forse gewichtsschommeling is ongezonder dan een constant hoog gewicht. Daarom gelden sinds een paar jaar minder rigoureuze adviezen voor afvallen. De Wereldgezondheidsorganisatie staat erachter, de Amerikaanse National Institutes of Health, de Nederlandse Hartstichting. Probeer eerst eens op gewicht te blijven, zeggen de wetenschappelijke adviseurs. En probeer dan in een jaar tijd eens 5 of 10 procent van je lichaamsgewicht kwijt te raken.’

Hoe dan wel afvallen? 

In mijn praktijk begeleid ik mensen op een gezonde manier bij het afvallen. Niet alleen door het aanpassen van voeding, maar ook het veranderen van gedachten en patronen – om terugvallen te voorkomen. Een aantal tips uit de praktijk:

  1. Bedenk een doel op de lange termijn. Bijvoorbeeld een jaar. En vertaal dit naar kleine doelen, kleine stappen die je wekelijks kunt nemen.
  2. Blijf voldoende eten. Zo voorkom je dat het lichaam teveel in de weerstand schiet. Dit geeft meer kans op succes op lange termijn.
  3. Houd voor ogen, waarom wil je dit zo graag? Wat is jou motivatie? Wat wil je weer kunnen doen? Hoe wil jij je voelen?
  4. GEEF JEZELF DE TIJD. Wanneer je jezelf pusht om af te vallen, vanuit een cosmetisch doel, wil je vaak te snel. Met alle valkuilen van dien die er weer voor zorgen dat je terugvalt.

Lange weg? Moeilijk? Klopt. Maar wel haalbaar. Om een dame uit mijn praktijk te quoten:

‘Het blijft een strijd, maar ik voel nu wel dat ik WIN. Dat maakt het makkelijker en geeft me goede energie.’ 

Goed weekend allemaal!